Back to All Events

EN ODE TIL HAVET: TVERRKUNSTNERISKE DIALOGER PÅ NYHAVNA #2

  • HAVET Arena Nyhavna Trondheim, Trøndelag, Norway (map)

Lokale: Langhuset
Doors: 17.30
Klokken: 18.00 - 20.00
Billetter: Ordinær: 100 kr //Student: 50 kr//Barn: gratis

Kjøp billetter her

Facebook

--

EN ODE TIL HAVET

En ode til havet er et improvisatorisk møte mellom dansere, musikere og en romlig kunstinstallasjon i Langhuset på Havet. En gruppe musikere og dansere er invitert inn og delt opp i fire ulike konstellasjoner ut fra sin karakteristikk og sitt personlige uttrykk. I møte med kunstinstallasjonen The temple and the sea (Aglow below) av Frido Evers får publikum oppleve en treveis kommunikasjon mellom visuell kunst, live musikk og bevegelse.

Utøverne som er invitert har erfaring med tverrkunstnerisk arbeid, men har ikke jobbet sammen tidligere. De har heller ikke mye tid til forberedelse, så her vil spenningen ligge i det spontane og det som oppstår der og da. Øyeblikk-kunst på sitt beste.

Sissel Vera Pettersen (sang, sax) møter Elen Øyen og Ingeborg Dugstad Sanders

Heida Mobeck (tuba) møter Marie Rechsteiner

Matilda Rolfsson (slagverk) møter Ken Bruun

Peder Stuberg (gitar) møter Nina Wollney

Kunstinstallasjon: Frido Evers

Kurator: Live Strugstad og Maria Veie Sandvik

--

TVERRKUNSTNERISKE DIALOGER PÅ NYHAVNA #2

I løpet av fire lørdager høsten 2023 og våren 2024 presenterer Havet prosjektet «Tverrkunstneriske dialoger på Nyhavna». Dette er en arrangement-serie som involverer ulike kunstnere, hovedsakelig fra Trøndelagsregionen. Programmet inneholder et spenn av uttrykk – musikk, dans, teater, kunst, performance og fotokunst.

De fire helgene spenner seg fra høst til vår. Årstidene representerer endring og transformasjon. Kunstnerne som er med vil ha fokus på dette gjennom en tematikk som dreier seg rundt natur, overganger, minner, oppvåkning og det sanselige.

Prosjektet er støttet av Kulturrådet og Trondheim Kommune

KUNSTINSTALLASJON AV FRIDO EVERS 

FRIDO EVERS

Frido Evers explores layers in search of moments of stillness and presence. Layers of meaning and layers of material have been emerging as a mode of operating in the last decade of his practice. This is maybe most visible in his collages where several pictures printed on acrylic glass and other materials are overlain and all kinds of settlements to the composition are added to that. The same technique he uses in his installations as well. Atmospheric scenes of decaying industrial and human dreams, strange science fiction- oriented universes and architectural dystopia tend to be the direction of the results of this process.   

  

Frido Evers has a bachelor from the Academy for Art and Design, ‘s-Hertogenbosch (NL) and he received a master’s degree at Kunstakademiet i Oslo. He lives and works in Bærum (NO)   

He has been represented by Galleri Maria Veie (NO) and later by CINNNAMON in Rotterdam (NL) He has among other places shown works in Galleri Kösk (NO), Bærum Kunsthall (NO), Noplace (NO), Brenau University (US), Blomquist (NO), Zürcher Gallery (NY), Flipbook Gallery (AU), Örebro Kunsthal (SE), De Fabriek (NL) and Raid Projects (LA). He has been shown at several art fairs around the world, such as Supermarket (SE), Art Rotterdam (NL), Art Basel Hong Kong (HK), Art Amsterdam (NL) and Pulse Art Fair (NY). He also has been part of a residency at Atelier W17 (Kunstnernes Hus, Oslo) together with Henriete Pettersen, where they collaborated on an extended performative exploration. 

 

MUSIKERE: 

Heida Karine J. Mobeck

Heida Karine J. Mobeck er en improviserende musiker (tubaist), komponist og tekstforfatter innen ulike sjangre som jazz, improvisasjon, eksperimentell pop og kunstmusikk. I tillegg har hun arbeidet med visuell kunst, poesi, kuratering, scenografi og danseforestillinger. Skapingen er lyttende og prosessbasert og kommer til liv i overgangen mellom improvisasjon og komposisjon i samspill med omgivelsene enten det er å spille improkonsert, lage plateselskap eller tverrkunstneriske samarbeidsverk. Heida var komponist for danseforestillingen «We come in peace» (Helgebostad/Johannesdottir/Lauvdal/Floen/Theisen) som mottok kritikerprisen i 2020.  

SISSEL VERA PETTERSEN 

Sissel Vera Pettersen har medvirket på over 40 internasjonale CD-utgivelser som vokalist og saxofonist, og har turnert på jazzfestivaler og scener over hele Europa, i USA, Canada, Midt-Østen og Afrika. Hun er kunstnerisk leder for Trondheim Voices, og har samarbeidet med bl.a. Trondheim Jazz Orkester og Chick Corea, Lionel Loueke, Marilyn Mazur, Jon Balke, NDR Bigband, Kjersti Alveberg og Cirka Teater. I 2022 vant hun Spellemannspris for beste jazz album med Trondheim Jazzorkester og Gurls, og har i tillegg  vært nominert 3 ganger til Danish Music Awards, samt til Spellemannsprisen med Trondhim Voices. Med Trondheim Voices mottok hun 2 Heddapriser for forestillingen Hundre Hemmeligheter på Trøndelag Teater. Pettersen har komponert musikk for film, dans og teater, og har lang erfaring med performance og scenekunst, både som musiker og performer. Sissel arbeider også som visuell kunstner, med grafikk og maleri. Hun har hatt flere separatutstillinger og har bl.a. laget cover-art for det tyske plateselskapet Winter&Winter. 
 

PEDER OVERVIK STUBERG

Peder Overvik Stuberg er musiker og bor i Trøndelag. De siste årene har hans hovedprosjekt vært bandet Peders Hode. Andre sentrale prosjekter er trioen PAM og trioen Krøvel/Hulbækmo/Overvik Stuberg. Høsten 2023 utgav han sitt første album, “The Thing I Ate” med Peders Hode. De siste årene har han hatt flere oppdrag som komponist, blant annet for Det Nye Norske Storband og Soddjazz. I tillegg til å jobbe som musiker er han også med i teamet som driver festivalen Fri Resonans. Våren 2022 fullførte han masteren sin ved Jazzlinja i Trondheim. 

Foto: Juliane Schütz

MATILDA ROLFSSON 
(Foto: Juliane Schütz)

Matilda Rolfsson är en svensk perkussionist och fri-improvisationsmusiker bosatt i Trondheim. Hon är utbildad vid Institutt for Musikk NTNU och Trinity Laban Conseravtoire of Music & Dance, London och har sedan dess varit verksam som frilansmusiker internationellt, solo såväl som tillsammans med dansare och musiker. Utövare som hon återkommande associeras genom samarbeten med är pianisten Lisa Ullén, vokalisten Maggie Nicols; (Trio Generations) basisten Joëlle Léandre, pianisten Elisabeth Harnik, perkussionisten Mark Wastell, saxofonisten Mats Gustafsson (Hidros 9), basisten Elsa Bergman (Playon Crayon) och synts och hörts i flera versioner av Trondheim Jazzorkester samt med dansarna Marcela Giesche, Bára Sigfussdottir och Anna Westberg. Som Konstnärlig forskare PhD (Stipendia)t vid Institutt for Musikk NTNU är hon i färd med att fördjupa sin konstnärliga praxis inom det interdisciplinära samspelet och uttrycket mellan musik och dans i fri- improvisation.  

DANSEKUNSTNERE: 

NINA WOLLNY 
(Foto: Thies Rätzke)

Nina Wollny er en dansekunstner med base i Trondheim. Hun jobber med kompanier som Mia Habib Productions og BodyCartographyProject og samarbeider jevnlig med den tyske koreografen Jenny Beyer som utøver og medkoreograf i Hamburg, Tyskland. Hun er også en del av Praxis Trondheim teamet og har vært med i flere IMPRO/STUNT forestillinger med Improdans Trondheim. Nina underviser og deler sin danse praksis i mer enn 20 år nå. For hun er det en måte å utdype sin egen forståelse av kunstformen og for å undersøke hvordan bevegelsene våre forholder seg til menneskekroppens funksjoner og strukturer. Nylig har Nina blitt inspirert til å dele sin fascinasjon av menneskekroppens «magien» gjennom sin kunstnerisk og performativt arbeid. Hennes forestilling Revisiting Nina’s Solo markerer begynnelsen av denne prosessen. Forestillingen er co-produsert av DansiT og hadde sin premiere på Rosendal teater i mei 2023.   

 

MARIE RECHSTEINER 

Marie Rechsteiner er en norsk dansekunstner, med base mellom Trondheim og Berlin. Hun ble uteksaminert fra Universitetet i Stavanger i 2012 med en Bachelor i dans, og har en Master in Dance Studies fra NTNU. Hun har vært engasjert som utøver i en rekke forestillinger og samarbeidprosjekt, i tillegg til å dyrke egen koreografisk praksis. En stor del av hennes arbeid er av tverrfaglig natur, der bevegelse er kombinert med lydkunst, videoprojeksjoner, objekter og stedsspesifikk, improvisert interaksjon. Tematiske dreier hennes arbeider seg rundt aktuelle samfunnstema og ser på hvordan samfunnets diskurser manifesteres i kroppen og kan komme til syne i det koreografiske arbeidet. Som utøver har hun jobbet med blant annet Malin Bülow, Cirka Teater, Øyvind Jørgensen/Hege Gabrielsen, Yaniv Cohen, Jasper Siverts, Yasen Vaslilev, CrotonicX, With/Teig, Benoit Maubrey, Incorpo/Raffaella Galdi, Yan Leiva, Christian Falsnaes og Alexandra Pirici og vært en del av samarbeidsprosjektet Yngvesson/Rechsteiner. Hun er en av grunnleggerne av studiokollektivet Garage – Werkstatt für Darstellende Künste, en produksjon- og visningsarena for det frie feltet i Berlin. 

KEN BRUUN 

Ken er en dansekunstner med sterk forankring i moderne- og samtidsdanseteknikker. Etter endt utdanning har Ken jobbet som utøvende danser i ulike nordiske dansegrupper, konstellasjoner og prosjekt, Dansk danseteater, Skånes dansteater, Cullbergbaletten, Helsinki dance company, Kenneth Kvarnström & co, Gunnilla Heilborn, Anna & Co, Bjørn Säfsten, FORSworks, Helena Franzen, Lisa Riisu, Marie Topp, Rachel Tess, Mirko Guido m.fl. Ken underviser i samtidsdans, improvisasjon og komposisjon. Siden 2010 har Ken utforsket den sensoriske dansen. Ken har gjennom flere år jobbet med en kroppslig kunstnerisk praksis, alene eller sammen med andre, der dans, koreografi, rom, poesi, musikk, foto og visuell kunst er sidestilte praksiser basert på den sansende kroppen, for å skape bevegelse, eller for å bevege. 

 

ELEN ØYEN 
(Foto: Jøran Wærdahl)

Elen Øyen er produsent og dansekunstner i Danselaboratoriet v. DansiT - koreografisk senter. Elen ble født med ryggmargsbrokk, og bruker rullestol. Hun har utviklet en eksperimentell tilnærming til dansen sin, med hovedfokus på improvisasjon. Siden 2009 har Elen hatt et nært samarbeid med professor på NTNU og grunnlegger av Danselaboratoriet, Tone Pernille Østern. Hun har forelest om sin personlige opplevelse av å være danser i Danselaboratoriet på forskjellige konferanser, seminarer og festivaler i Norge og i utlandet, og har vært medforfatter i flere artikler. Elen har også vært medforsker i et forskningsprosjekt som resulterte i rapporten: “Tilgjengelige kunstnerskap?” (2023)  - en kunnskapsrapport som identifiserer drivkrefter og barrierer for kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge. 

 

INGEBORG DUGSTAD SANDERS 
(Foto: Endre Forbord)

Ingeborg Dugstad Sanders er kuraterende produsent og produksjonsansvarlig ved DansiT - Koreografisk senter, og kunstnerisk leder for Danselaboratoriet og barnedanstilbudet Rabalderdans. I tillegg er hun spilloppmaker i dansebandet Arnfinn´s - et samarbeid med lydkunstner Arnfinn Killingtveit. Ingeborg elsker kontaktimprovisasjon og tverrkunstnerisk arbeid, og brenner for å ufarliggjøre dans både for publikum og deltakere. Hennes utdannelse er en BA (Hons) Dance Theatre fra Laban Centre i London, PPU fra KHiO i Oslo og CMA fra LIMS i New York. Som koreograf og utøver har hun tidligere arbeidet i konstellasjoner som YODOK IX og VIB, og med kompanier/koreografer som fieldworks, Terje Tjøme Mossige, RAA produksjoner, Barbro Djupvik, Cirka Teater, Inclusive Dance Company, Abalino Dance Theatre og Landing. 

Previous
Previous
February 23

Silent Disco Club på HAVET

Next
Next
February 24

METTESON